meble
 E-optymizm nie dla wszystkich
Firma B+R Studio Analizy Rynku Meblarskiego szacuje wartość rynku e-commerce dla branży meblarskiej w 2016 r. na 72-144 mln zł, a liczbę dokonanych w sieci transakcji na 6% wszystkich transakcji detalicznego zakupu mebli (bez transakcji zakupu elementów wystroju wnętrz i B2B).

        To wciąż niewielki kawałek meblarskiego tortu, ale rozwijający się bardzo dynamicznie. Po udostępnieniu sprzedaży internetowej przez IKEA jedna piąta transakcji sprzedaży mebli w Polsce, w perspektywie najbliższych 5-7 lat, może przenieść się do świata wirtualnego.

Rozwój przez IKEA nowych form sprzedaży, dzięki którym klienci sami decydują jak, gdzie i kiedy dokonają zakupów, bez wątpienia zmieni rynek detalicznego handlu meblami. Już w czerwcu ubiegłego roku – w ramach realizacji strategii wielokanałowości – firma uruchomiła w całej Polsce możliwość zakupu mebli przez telefon. Jak zapewniają przedstawiciele IKEA to rozwiązanie cieszy się dużym zainteresowaniem klientów. Kolejne etapy to uruchomienie w listopadzie ub.r. nowego sposobu sprzedaży we Wrocławiu i okolicach („Meble przez Internet”) oraz otwarcie w grudniu Punktu Odbioru Zamówień w Opolu. Od lutego br. zamówienia on-line będą mogli złożyć mieszkańcy wszystkich miast, w których znajdują się sklepy IKEA. Kompleksowa sprzedaż internetowa w całej Polsce, z nową stroną www, meblami i akcesoriami rozpocznie się jesienią br.

        „W IKEA chcemy, żeby jak najwięcej Polaków miało dostęp do naszych inspiracji, produktów i serwisów. Wiemy, że nie wszyscy mieszkają blisko naszych sklepów i z różnych przyczyn nie mogą do nich dotrzeć. Dlatego wprowadzamy nowe sposoby sprzedaży, które traktujemy, jako dopełniające się elementy. Każdy ma za zadanie poprawić komfort zakupów naszych klientów. Docelowo usługa sprzedaży przez internet będzie dostępna na terenie całego kraju i obejmie zarówno meble jak i dodatki” – komentuje Monika Zielińska, zastępca dyrektora ds. sprzedaży wielokanałowej w Polsce.

        – „Sprzedaż artykułów wyposażenia wnętrz przez Internet to złożony proces. Często jedno takie zamówienie może zawierać nawet kilkaset części. Wyobraźmy sobie chociażby liczbę elementów, z których składają się np. kuchnie czy szafy. Dlatego zdecydowaliśmy się na stopniowe wprowadzanie internetowych zamówień, aby móc na bieżąco usprawniać nasze rozwiązania, tak aby dobrze przygotować się do sprzedaży mebli i akcesoriów na terenie całego kraju.”

Polacy polubili zakupy w sieci
Z raportu „Meble – Polaków zwyczaje zakupowe” (który w formie dodatku ukazał się w 2016 r. wraz z październikowym numerem miesięcznika „BIZNES meble.pl”), opracowanego na zlecenie naszej redakcji przez firmę B+R Studio, wynika, że miejscem, w którym Polacy dokonują najczęściej zakupów mebli niezmiennie od lat pozostają sieciowe salony wyposażenia wnętrz (wskazało je 39,7% badanych). Ciągle jeszcze popularnym miejscem zakupów są mniejsze, nie sieciowe salony, w których meble kupuje co czwarty ankietowany. Jednak w grupie, w której przeprowadzono badanie (1.003 dorosłych mieszkańców Polski) widać, że rośnie sprzedaż mebli przez Internet – obecnie kupuje w ten sposób meble prawie 8%, podczas gdy jeszcze 2 lata wcześniej było to zaledwie 3%. Wartość ta z pewnością będzie się sukcesywnie zwiększać – nie tylko ze względu na systematycznie zwiększającą się liczbę internetowych sklepów z meblami, lecz także stałe poszerzanie oferty w kanale e-commerce dystrybutorów prowadzących sprzedaż stacjonarną. Można zatem zaryzykować stwierdzenie, że dla coraz liczniejszego grona Polaków Internet stał się zwykłym sposobem dokonywania zakupów, równie oczywistym, jak dla pozostałej części tradycyjne zakupy w sklepie stacjonarnym.

        W rozbiciu na asortyment okazuje się, że Internet jest znaczącym miejscem zakupu zwłaszcza mebli dziecięcych i młodzieżowych (wskazało go 21% ankietowanych) oraz mebli kuchennych (15%). Nieco mniejsze znaczenie, choć z roku na rok systematycznie rosnące, sprzedaż w sieci ma w przypadku mebli od sypialni (11%), do pokoju dziennego, jadalni, salonu i gabinetu (10%) oraz mebli tapicerowanych (8%).

Przeciętna ubiegłoroczna wartość pojedynczej transakcji zakupu mebli za pośrednictwem Internetu to 713 zł – wynika z innego raportu opracowanego przez firmę B+R Studio „E-commerce w branży meblarskiej” (dla porównania – przeciętny wydatek na meble ogółem to 1.515 zł). Chociaż zdaniem wielu klientów zakupy internetowe są bardziej ryzykowne od stacjonarnych, osoby kupujące meble w Internecie generalnie są zadowolone, zarówno jeśli chodzi o czas dostawy (z reguły do 2 tygodni, co ósme zakupy realizowane są nawet w ciągu tygodnia), zgodność towaru z opisem oraz bezproblemowe rozwiązanie kwestii np. dostawy złego zamówienia i reklamacji. Dla producenta sytuacja, w której każdy produkowany mebel ma swego odbiorcę znacząco redukuje ryzyko i – poprzez redukcję kosztów stanów magazynowych oraz utrzymania tradycyjnej powierzchni handlowej – umożliwia obniżenie marż, a co za tym idzie możliwość oferowania produktu w niższej cenie.
        To ważne, bo w przypadku zakupu mebli przez Internet, podobnie zresztą jak i innych produktów, nabywcy szukają oszczędności (96% zwraca uwagę na cenę), ale kupują to, co w równym stopniu spełnia również ich oczekiwania estetyczne i jakościowe (także 96% wskazań). A zatem okazuje się, że samo kryterium cenowe może być niewystarczające do podjęcia decyzji zakupowej. Dla 86% badanych ważna jest jakość, chociaż na etapie zakupu klient nie jest w stanie w żaden sposób ocenić jakości, a próba określenia jakości oferowanych mebli na podstawie stron producentów może w praktyce okazać się niemożliwa.

W handlu internetowym meblami dominują produkty ekonomiczne. Na taką sytuację wpływa kilku czynników. W przypadku mebli z półki średniej i wyższej klient częściej korzysta z indywidualnego projektu, częściej chce dotknąć i sprawdzić jakość wybranego mebla, a także częściej potrzebuje porady konsultanta. Dodatkowo meble z półki cenowej średniej i wyższej to produkty o cenach, które polscy klienci jeszcze stosunkowo rzadko wydają w sklepach internetowych. Mimo to co czwarty sklep internetowy ma w ofercie meble z półki cenowej średniej i wyższej. Zdecydowana większość sklepów internetowych oferuje dostarczenie mebli do domu, a tylko 6% – wyłącznie odbiór osobisty w sklepie stacjonarnym.

Marek Hryniewicki - redaktor naczelny miesięcznika BIZNES meble.pl

        Więcej w najnowszym wydaniu miesięcznika „BIZNES meble.pl”, w wdaniu on-line TUTAJ


Komentarze

Dodaj własny

Brak komentarzy.

Dodaj komentarz

Tylko zalogowani użytkownicy mogą pisać komentarze.